fredag den 15. juni 2012

Syrensaft

Alle jer der har lavet, eller smagt, hjemmelavet syrensaft bedes række hånden i vejret :D
Syrensæsonen er jo desværre ultra kort, så jeg googlede syrener i håbet om, at kunne gøre et eller andet med vores mange syrner fra vores to syrentræer.
En opskrift på syrensaft dukkede op, og så var det at kæresten og jeg tog på syren jagt.
Jeg ønskede nemlig en mørk saft, og da mine egne er lys violette, måtte vi finde nogle mørk lilla. Det lykkedes ikke for os, men heldigvis kom jeg i tanke om, at min datters bedste veninde havde en del i deres have. Jeg fik lov til at plukke med arme og ben Ü



Syrensaft
  • 50-60 blomsterklaser (jeg tilsatte lidt af egne syrener, idet de havde mere duft end de mørke)
  • 3 økologiske citroner
  • 2,5 l. kogende vand
  • 1,8 kg. sukker
  • 60 g. citronsyre
Pluk blomsterne af stænglerne (i modsætning til hyldeblomster, glider de nemt af) og læg dem i en stor skål, der kan tåle kogende vand.
Tilsæt citronerne skåret i tynde skiver, sukker, citronsyre og til sidst det kogende vand.
Rør forsigtigt rundt, så sukkeret bliver opløst.
Lad det afkøle, og sæt skålen/gryden i køleskabet i 5 dage, hvor der omrøres jævnligt.
Efter 5 dage sies saften og kommes på skoldede flasker.
Jeg brugte plastflasker der havde været alm. danskvand i, og så røg de i fryseren, så vi har til hele den kolde og mørke tid. Ü

Saften smager fantastisk! Den smager af citron og er en anelse syren parfumeret.
Med et par isterninger i, er det bare sol og sommer. Lækkert Ü

Ps. iPhone app'en der er brugt her hedder InstaFrameFree og har rigtig mange gode funktioner.




7 kommentarer:

Design À la Camara sagde ...

Filmen kører, kan se, hvordan du ivrigt plukker og rumsterer - smiler :-D
Holder hånden ned - har ALDRIG smagt syrensaft - så tak for inspirationen.

Super flot farve - og kan da fornemme en skøn kølig brise denne vej.

Krearier sagde ...

Jeg er simpelthen gået i GRATIS mood. Tænk, at vi har så mange spiselige råvarer i naturen, der er fuldstændig gratis. Det er jo fantastisk, og giver vældig god velvære psykisk og fysisk at rumstere med :)

Jeg tjekkede flere steder, OM det nu kunne være rigtigt, at man kunne lave saft af syrerne, og ingen synes at være døde af det, og så turde jeg godt. He he.

Mellem os to - jeg har mange flere natur(lige) spise og drikke på vej :)

Mosekonen sagde ...

Hvor er det lækkert, at du har fundet vej til naturens givende spisekammer.
Det glæder mig mega meget.
Men jeg har dog aldrig prøvet at lave syrensaft/sirup. Ej heler smagt det, så tak fordi du lærte mig noget nyt.

God weekend
Kh Tove

Marianne sagde ...

Det lyder rigtig spændende - og helt nyt. Skal da prøves.

Krearier sagde ...

Hej Mosekone. Naturens spisekammer er hel fantastisk, men er vi mon opdraget med, at vi skal være varsom med hvad vi putter i munden? Jeg er i hvertfald ekstrem kylling på det område, og spiser KUN hvad jeg kan læse i bøger og på Nettet er ikke giftige råvarer.
Dejligt jeg kunne lære dig noget nyt, for du virker til at have god styr på naturen ;-)

Krearier sagde ...

Hej DIY. Jeg håber du stadigvæk kan finde syrener, ellers må du huske det næste sommer :)

Christian sagde ...

Syrensaft er noget af det lækreste ved denne årstid. Jeg har endnu engang tømt både min egen store have, naboens hæk og de offentlige stier for syrenblomster. Så nu er der fyldt op i fryseren med saft til vinteren.

Det er nemt at lave og man skal bare finde sin egen smag med hensyn til citron og sukker. Jeg synes de opskrifter man finder på nettet er for søde - så jeg bruger noget mindre sukker i mine opskrifter.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...